TRAPP

 

Een lijn van heerlijke zeep- en verzorgingsproducten. Ambachtelijke gemaakt door de Trappistinnen, de zusters van de Onze-Lieve-Vrouw van Nazareth abdij in Brecht. Ze kunnen zelf hun prachtige TRAPP verhaal heel mooi verwoorden, daarom laat ik dan ook met veel plezier zuster Katharina aan het woord; 

Het verhaal van TRAPP.

 

Over zepen, persoonlijke verzorging en textiel

Ons verhaal begint in 1950. Dan nemen dertien zusters, afkomstig van de trappistinnenabdij van Soleilmont, hun intrek in de nieuwe abdij van Brecht. Die werd gebouwd met de hulp van de trappistenpaters van het naburige Westmalle.

 

De nieuwe gemeenschap groeit snel aan. En zoals alle volgelingen van Sint-Benedictus, steken de zusters de handen uit de mouwen om in hun levensonderhoud te voorzien. Want in zijn leefregel voor monniken zegt Sint-Benedictus dat “ze pas echte monniken zijn als ze leven van het werk van hun handen.”

 

Zo komt het dat er heel wat bedrijvigheid ontstaat. Eerst weven en naaien we kerktextiel.

Vanaf 1964 starten we met de ambachtelijke productie van afwasmiddel dat we snel aanvullen met vloerzeep, badschuim en shampoo. Ziekenhuizen en verzorgingsinstellingen zijn de eersten die voor onze kwaliteitsproducten kiezen en weldra liggen ze ook in winkels zodat heel Vlaanderen ervan kan genieten.

 

De verbondenheid en samenwerking tussen trappistenabdijen zorgt voor een mooie, nieuwe ontwikkeling in 2002. Zuster GilChrist, van de jonge kloosterstichting Tautra in Noorwegen, leert onze zuster Katharina hoe ze natuurlijke en fijne toiletzeep vervaardigt. Hieruit volgt een nieuwe cosmetische lijn van handzeep, badzout, douchegel en glycerinezepen.

 

Trouw blijven aan onze ambachtelijke traditie en tegelijk mee zijn met een wereld in beweging, is volgens ons perfect verzoenbaar en ook belangrijk. Dit vraagt inspanning en vooral tijd en net daar ligt voor ons de uitdaging. Hoe past dit in ons leven zonder te wegen op onze roeping? Het antwoord vonden we bij een externe partner die ons van heel wat praktische zaken ontzorgt, terwijl wij ons toeleggen op onze abdijrecepten en het bewaken van de filosofie achter onze trappistenproducten.

 

Het resultaat van deze samenwerking is een compleet vernieuwd TRAPP. gamma in 2019. De vertrouwde hoge kwaliteit werd verder op punt gesteld en we bekeken hoe we zo weinig mogelijk impact hebben op het milieu. We ontwikkelen een stijlvolle, nieuwe huisstijl. Het sobere zwart en wit is een verwijzing naar ons trappistinnenhabijt. Nieuw is ook het ‘Monastic’ logo. Een Frans keurmerk dat garandeert dat we waarden van ons trappistinnenleven laten primeren in onze economische activiteit en dat onze producten dit op een authentieke manier uitdragen.

 

www.trapp.be

De collectie